tag:blogger.com,1999:blog-2468500170827253412024-03-08T07:28:01.866-08:00joranpanjangjoranpanjangblogspothttp://www.blogger.com/profile/15646978766719507595noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-246850017082725341.post-89226930376408075012008-12-15T09:26:00.000-08:002008-12-15T09:31:04.988-08:00bahan untuk mengajar pemulihan khasGARIS PANDUAN PELAKSANAAN PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br /><br />1. PENGENALAN<br />Program Pemulihan Khas telah dilaksanakan semenjak tahun 60an bagi membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah menguasai kemahiran asas 3M.<br /> Penguasaan kemahiran asas 3M di peringkat awal terutama di Tahun Satu adalah amat penting untuk mengatasi `Academic Deficit’ di kalangan murid-murid sekolah rendah daripada berterusan hingga ke sekolah menengah.<br /> Sistem `Automatic Promotion’ menyumbang kepada `Deficit Accumulation’ di kalangan murid-murid.<br /><br />1.1 Konsep<br />Program Pemulihan Khas ialah satu perkhidmatan yang diadakan khusus untuk murid-murid yang menghadapi kesukaran dalam menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira yang menjadi fokus utama Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.<br /><br />1.2 Matlamat<br />Program Pemulihan Khas disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran-kemahiran asas 3M yang belum dapat dikuasai dalam tempoh masa yang ditetapkan.<br /><br />1.3 Objektif<br />1.3.1 Membantu murid-murid mengatasi masalah pembelajaran dalam menguasai kemahiran asas - membaca, menulis dan mengira.<br /><br />1.3.2 Membantu murid-murid berubah daripada sikap negatif kepada sikap positif serta memupuk dan mengembangkan keyakinan diri terhadap pembelajaran.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />1.4 Punca dan Bidang Kuasa<br />Surat Siaran Kementerian Pelajaran .<br />(yang masih digunapakai)<br /><br />1: Surat Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil. KP(BS)8594/Jld.11/(32)bth. 22.Jan. 1985.<br />(Guru Khas Pendidikan Pemulihan)<br /><br />2: Surat Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V(26) bth.28.Jan.1986.<br />(Kelas Khas Pemulihan Di Sekolah Rendah)<br /><br />3: Surat Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil.KP(BS)8502/PK/Jld. V(29) bth.17.Mac.1986 (Pengawasan dan Penyeliaan Program pemulihan)<br /><br />4: Surat Siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM.Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V (34) bth.30.Jun.1989. (Guru Khas Pemulihan Dan Penubuhan Kelas Khas Pemulihan Di Sekolah Rendah)<br /><br /><br /><br />2. PENGURUSAN PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br /><br /> 2.1 Perjawatan Guru Pemulihan<br />2.1.1 Semua sekolah rendah diperuntukan satu jawatan Guru Pemulihan Khas (GPKhas) dan mereka tidak termasuk dalam perkiraan peruntukan guru asas ( n x 1.5 ) seperti dalam kelayakan peruntukan guru.<br /> <br />2.1.2 Guru yang dilantik sebagai GPKhas mestilah terdiri daripada guru yang terlatih dan keutamaan diberikan kepada mereka yang mempunyai opsyen Pemulihan Khas<br /><br />2.1.3 Pelantikan secara rasmi GPKhas hendaklah dibuat oleh Jabatan Pelajaran Negeri setelah mendapat pencalonan daripada guru besar sekolah berkenaan.<br /><br />2.1.4 Sebarang urusan pertukaran GPKhas mestilah mendapat persetujuan Jabatan Pelajaran Negeri terlebih dahulu.<br /><br />2.1.5 Sekiranya tiada guru seperti perkara 2.1.2, maka guru besar perlu melantik seorang guru yang menepati kriteria sebagai GPKhas.<br /><br />2.1.6 GSTT, guru bermasalah kesihatan, guru kontrak, guru ’pool’ dilarang sama sekali dilantik sebagai GPKhas.<br /><br /><br /><br />2.1.7 GPKhas berkhidmat sepenuh masa melaksanakan program pemulihan khas sebagaimana yang ditetapkan dalam surat-surat Siaran KPM. Oleh itu amalan melantik GPKhas sebagai guru ganti adalah tidak dibenarkan sama sekali.<br /><br />2.1.8 Guru Besar hendaklah memberi pertimbangan sewajarnya agar GPKhas tidak dibebankan dengan tugas-tugas yang boleh menjejaskan pengendalian kelas pemulihan khas.<br /><br />2.1.9 Sekiranya berlaku kekosongan jawatan GPKhas, (seperti melanjutkan pelajaran, cuti bersalin dan menunaikan haji) Guru besar perlu melantik seorang guru terlatih dan mengikut prosedur para 2.1.3.<br /><br />2.1.10 Penutupan Kelas Pemulihan Khas atau pemberhentian Program Pemulihan Khas perlu mendapat kelulusan bertulis daripada Pengarah Pelajaran Negeri.<br /><br /><br /><br /> 2.2 Pemilihan Murid Pemulihan Khas<br /><br /> 2.2.1 Pencalonan Murid<br /> i) Program Pemulihan Khas bermula pada Tahun 2.<br /> ii) Di akhir Tahun 1, murid-murid yang gagal Ujian<br />Pelepasan KIA2M layak masuk ke Program Pemulihan Khas pada Tahun 2.<br />iii) Pencalonan baru murid Tahun 3 akan disaring dengan IPP2M dan IMA.<br /> iv) Pencalonan murid juga boleh dibuat oleh:<br />· guru mata pelajaran BM/Mat<br />· guru kelas<br />· guru besar<br />· ibu bapa<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /> <br /><br />2.3 Pengurusan Kelas<br /><br />2.3.1 Cara Melaksanakan Kelas Pemulihan<br />Disyorkan 2 alternatif seperti berikut :<br /> i. Sekolah yang mempunyai 2 kelas atau lebih bagi sesuatu darjah, murid-murid untuk kelas pemulihan bolehlah diambil dari kelas-kelas tersebut sekiranya bilangan murid pemulihan dalam sesuatu kelas itu hanya 3 atau 4 orang sahaja.<br />Walau bagaimanapun jumlah murid dalam satu sesi pemulihan hendaklah tidak melebihi 15 orang.<br /><br /> ii. Sekolah yang mempunyai satu kelas bagi satu darjah, murid-murid untuk kelas pemulihan bolehlah diambil dari darjah-darjah lain tetapi jumlahnya hendaklah tidak melebihi 15 orang.<br /><br />iii. Sekiranya murid-murid yang diambil untuk mengikuti kelas pemulihan datangnya dari satu kelas sahaja, maka bilangannya hendaklah tidak melebihi 6 orang. Pemilihan mana-mana satu alternatif hendaklah tertakluk kepada perundingan di antara Guru Kelas Pemulihan Khas dengan guru besar dan guru-guru asas.<br /><br />iv. Bagi Sekolah Kurang Murid (SKM) pelaksanaan dilakukan berdasarkan kesesuaian sekolah.<br /><br /><br />2.3.2 Jadual Kedatangan Murid<br />Buku Jadual Kedatangan Murid di kelas pemulihan khas hendaklah disediakan bagi merekod kehadiran murid setiap hari.<br /><br />2.3.3 Fizikal Kelas<br />i. Sekolah-sekolah yang dibekalkan dengan kemudahan sebuah bilik darjah dengan keluasan 3 bay khusus untuk kelas pemulihan khas sebagaimana dalam pelan asal dan surat penyerahan bangunan perlu dikekalkan sebagai kelas pemulihan khas.<br /><br />ii. Sebuah bilik yang kondusif berukuran 3 bay hendaklah disediakan oleh pihak sekolah. Susunatur kelas ini tertakluk kepada pelan yang telah diluluskan dalam projek brif RMK 9 seperti di lampiran.<br /><br />iii. Sekolah-sekolah yang tiada kemudahan seperti dalam perkara (i) dan (ii) di atas hendaklah mengusahakan ruang sekurang-kurangnya dengan keluasan 2 bay.<br /><br /> <br /><br /><br />2.3.4 Peralatan dan perabot asas<br />Peralatan dan perabot asas perlu disediakan secukupnya bersesuaian dengan keperluan guru dan murid.<br /><br /> 2.4 Peruntukan Bantuan Pelajaran Tahunan<br /><br />2.4.1 Dasar Sedia Ada:<br /><br />Di bawah “Bantuan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling“<br />(Siaran Kewangan Bil:2/91 – KP1573/17/jld.8(78)bth.11 Feb.1991). Bertujuan untuk bimbingan pendidikan bagi membolehkan kanak-kanak menerima pendidikan yang sesuai dengan bakat, tahap kecerdasan dan kebolehannya.<br /><br />3. PENGURUSAN PENTADBIRAN UJIAN<br /><br />3.1 Ujian Saringan<br /><br />3.1.1 Fungsi:<br />Ujian Saringan bertujuan untuk mengukur secara menyeluruh kekuatan dan kelemahan penguasaan kemahiran-kemahiran asas oleh seseorang murid. <br /><br />3.1.2 Bahan:<br /><br />3.1.2.1 Bahasa Melayu<br /> Ujian Pelepasan II (KIA2M) yang dilaksanakan di akhir Tahun 1 dianggap sebagai Ujian Saringan memasuki Program Pemulihan Khas di Tahun 2.<br /><br />Instrumen Penentu Penguasaan 2M (IPP2M) pula akan dilaksanakan kepada murid-murid Tahun 3 hingga 6 sebagai Ujian Saringan.<br /><br />3.1.2.2 Matematik<br />Dalam Program Pemulihan Khas, Ujian Saringan untuk pengambilan murid-murid ke program tersebut menggunakan Indicator for Mastery in Arithmatic (IMA).<br /><br />3.1.3 Skor:<br /><br /> PENCALONAN MURID BERASASKAN SKOR IPP2M:<br /> <br />Cadangan Untuk<br />Penempatan<br /><br />Cadangan Ke<br />Pendidikan Khas<br /><br />Program<br />Pemulihan Khas<br />Pemulihan KBSR<br />(dalam bilik darjah)<br />SKOR<br /><br />0 – 10<br /><br /><br />11 – 30<br /><br />31 – 44<br /> <br /><br /><br />3.2 Ujian Diagnostik<br /><br />3.2.1 Fungsi:<br />Ujian Diagnostik hendaklah dijalankan dengan tujuan untuk membantu GPKhas mengesan kawasan-kawasan kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh seseorang murid secara khusus di samping memudahkan pembentukan kumpulan pembelajaran.<br /><br />3.2.2 Bahan:<br />Sebagai panduan untuk membina dan mentadbir Ujian Diagnostik, GPKhas boleh merujuk Buku Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas (Masalah Penguasaan 3M) terbitan JPK, KPM.<br /> <br />3.3 Ujian Pencapaian<br /><br />3.3.1 Ujian Pencapaian Kemahiran (formatif):<br />Dijalankan dengan tujuan untuk memastikan penguasaan murid selepas sesuatu kemahiran diajar.<br /><br />3.3.2 Ujian Pencapaian Penguasaan Bahasa Melayu (sumatif):<br />Dijalankan dengan tujuan untuk mengesahkan seseorang murid itu telah berjaya dipulihkan dan tidak perlu mengikuti program lagi. Ujian yang digunakan ialah IPP2M.<br />Skor 45 dan ke atas diiktiraf sudah menguasai kemahiran 2M.<br /><br />3.3.3 Ujian Pencapaian Penguasaan Matematik (sumatif):<br />Dijalankan dengan tujuan untuk mengesahkan seseorang murid itu telah berjaya dipulihkan dan tidak perlu mengikuti program lagi. <br /><br />3.3.4 Dalam Program Pemulihan Khas, IPP2M dan IMA digunakan juga sebagai ujian pre test dan post test.<br /><br /><br />4. PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN<br /><br />4.1 Jadual Waktu<br /><br />4.1.1 Agihan Waktu Mengajar<br /><br />Tahun<br />Mata Pelajaran<br />Jumlah Minit Mengajar<br /><br />2 & 3<br /><br />Bahasa Melayu<br />690 minit<br />Matematik<br />210 minit<br />Panduan Dan Persediaan <br />120 minit<br />JUMLAH SEMINGGU<br />1020 MINIT<br />4.1.2 Agihan minit bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik boleh dianjalkan (flexible) mengikut keperluan sekolah.<br /><br />4.1.3 Waktu Panduan dan Persediaan (120 minit) hendaklah dimasukkan dalam jadual waktu dan dinyatakan aktivitinya di Buku Rekod Mengajar.<br /><br /><br /> 4.2 Senarai tugas guru pemulihan khas<br /><br />4.2.1 Menjalankan kerja-kerja pemulihan khusus untuk murid-murid lemah yang terpilih dari Tahun 2 hingga Tahun 6. Keutamaan hendaklah diberi kepada murid-murid Tahun 2 dan Tahun 3.<br /><br />4.2.2 Membantu guru-guru asas dalam hal:<br /><br />i. Mengenalpasti murid-murid lemah yang <br /> memerlukan pengajaran pemulihan sama ada di <br /> kelas biasa atau kelas khas.<br />ii. Merancang dan menyediakan aktiviti-aktiviti serta bahan- <br /> bahan pemulihan.<br />iii. Membantu guru asas sekiranya keadaan memerlukan.<br /><br />4.2.3 Berjumpa dan berbincang dengan guru asas, guru bimbingan, ibubapa, doktor, pegawai kebajikan dan pihak-pihak lain untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang kelakuan, tabiat, kesihatan dan lain-lain keterangan mengenai latar belakang murid.<br /><br />4.2.4 Melaksanakan penilaian berterusan untuk mengetahui kemajuan murid-murid yang menghadiri kelas pemulihan dan merekodnya. Isi-isi rekod hendaklah mengandungi:<br /><br />i. Kemajuan murid.<br />ii. Latar belakang murid.<br />iii. Laporan kesihatan murid.<br />iv. Hasil temubual dan rujukan.<br /><br />4.2.5 Menyediakan fail diri bagi setiap murid pemulihan. Fail diri murid mengandungi:<br /><br />i. Borang Pencalonan.<br />ii. Profil Murid Pemulihan.<br />iii. Ujian Saringan dan Diagnostik<br />iv. Lembaran Kerja<br />v. Hasil Penilaian yang telah dijalankan.<br />vii. Catatan lain yang berkaitan dengan murid.<br /><br />4.2.6 Membentuk Jawatankuasa Program Pemulihan Khas serta menjadi ahli Jawatankuasa Kurikulum Sekolah.<br /><br />4.2.7 Mengadakan latihan perkembangan staf di peringkat sekolah atau daerah.<br /><br />4.2.8 Tugas-tugas yang berkaitan dengan kebajikan murid-murid pemulihan khas di sekolah.<br /><br /><br />4.3 Peranan Guru Pemulihan Khas<br /><br /> Guru Pemulihan Khas memainkan peranan penting sebagai:<br /><br />4.3.1 Penilai ( An Assessment Role )<br /><br />4.3.1.1 Menyedia dan menjalankan ujian saringan untuk<br />mengenal pasti murid-murid yang memerlukan <br />pemulihan khas.<br /><br />4.3.1.2 Menjalankan Ujian Diagnostik untuk mengenal pasti<br />masalah pembelajaran yang khusus yang dihadapi <br />oleh murid-murid.<br /> <br />4.3.1.3 Menjalankan penilaian berterusan dan <br /> merekodkannya dengan rapi dan tersusun.<br /><br /><br /> 4.3.2 Preskriptif ( Presciptive Role )<br /><br /> 4.3.2.1 Merancang dan menyelia serta melaksanakan program individu bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran yang tertentu.<br /> <br />4.3.2.2 Mengadakan bengkel atau demonstrasi pengajaran pemulihan di mana keadaan memerlukan.<br /><br /> 4.3.3 Pengajar (A Teaching Therapentik)<br /><br /> 4.3.3.1 Mengajar dan membantu murid-murid yang lambat <br /> dan menghadapi masalah kemahiran asas 3M.<br /><br />4.3.3.2 Mengajar bersama-sama dengan guru mata <br /> pelajaran sebagai “team teaching” / “guru<br /> pendamping” sekiranya perlu.<br /> <br /> 4.3.4 Khidmat Bantu ( A Supportive Role )<br /><br />4.3.4.1 Membantu guru-guru merancang dan <br /> penambahbaikkan aktiviti-aktiviti dan bahan-bahan <br /> pengajaran dan pembelajaran.<br /><br />4.3.4.2 Membimbing guru-guru melaksanakan teknik dan <br />kaedah mengajar murid-murid yang <br />menghadapi masalah 3M.<br /><br /> 4.3.5 Perhubungan ( A Liaison Role )<br /><br /> 4.3.5.1 Berbincang dengan ibu bapa atau penjaga murid <br /> untuk mendapatkan maklumat dan latar belakang <br /> murid.<br /><br /> 4.3.5.2 Mengajukan cadangan-cadangan kepada ibu bapa<br /> bagaimana mereka membantu demi kepentingan<br /> pembelajaran anak-anak mereka.<br /><br /> 4.4 Peranan Guru Besar<br /><br />4.4.1 Bertanggungjawab memastikan Guru Pemulihan Khas yang dicalonkan mempunyai ciri-ciri seperti para 2.1.<br /><br />4.4.2 Memastikan Program Pemulihan Khas berjalan mengikut Surat Pekeliling yang sedia ada dan yang akan dikeluarkan dari masa ke semasa.<br /><br />4.4.3 Menjadikan keberkesanan Program Pemulihan Khas sebagai agenda utama dalam sasaran kerja tahunan (SKT).<br /><br />4.4.4 Memastikan semua guru memahami prosedur pelaksanaan Program Pemulihan Khas.<br /><br />4.4.5 Membuat unjuran untuk mengurangkan murid yang belum menguasai kemahiran pada pertengahan dan akhir tahun serta dimaklumkan kepada semua guru.<br /><br />4.4.6 Bertanggungjawab mewujudkan Jawatankuasa Permuafakatan Ibu Bapa.<br /><br />4.4.7 Memberi penekanan agar pengajaran pemulihan di dalam kelas biasa dijalankan. <br /><br />4.4.8 Memastikan Jawatankuasa Kurikulum sekolah merancang program kecemerlangan untuk Program Pemulihan Khas.<br /><br />4.4.9 Memastikan data dan kemukakan ke PPD dan JPN pada waktu yang ditetapkan.<br /><br />4.4.10 Memastikan semua peralatan/bahan yang dibekalkan untuk kelas pemulihan berada di Kelas Pemulihan Khas.<br /><br /><br /><br />4.5 Peranan PPD<br /><br />4.5.1 PPD perlu memastikan Jawatankuasa Program Pemulihan Khas Daerah berfungsi sepenuhnya.<br /><br />4.5.2 Memastikan guru-guru pemulihan khas di dalam daerah melaksanakan Program Pemulihan Khas dengan berkesan.<br /><br />4.5.3 Menjadikan Program Pemulihan Khas sebagai agenda utama dalam sasaran kerja tahunan (SKT).<br /><br />4.5.4 Memastikan semua guru besar memahami prosedur pelaksanaan Program Pemulihan Khas.<br /><br />4.5.5 Membuat unjuran untuk mengurangkan murid yang belum menguasai kemahiran 3M di peringkat daerah.<br /><br />4.5.6 Memberi penekanan agar guru besar memastikan pengajaran dan pembelajaran pemulihan di dalam kelas biasa dijalankan di sekolah masing-masing.<br /> <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />LAMPIRAN 1<br /><br /><br /><br />CARTA ALIR PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br /><br /><br /><br />5. LAMPIRAN<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />K<br />E<br />L<br />A<br />S<br /><br /> B<br />I<br />A<br />S<br />A<br />Skor<br />Kelas Biasa<br /> Skor : 31 – 65<br /> <br />Skor 0 - 10<br />(Cadangan Ke<br />Pendidikan Khas)<br /><br />Ujian Pencapaian I<br />(IPP2M)<br />Pengajaran dan Pembelajaran<br />Ujian Diagnostik & Analisis<br />Skor 11 - 30<br />Kelas Pemulihan Khas<br />Skor 44 ke bawah<br />Pengajaran dan Pembelajaran<br /><br /><br /><br /><br />Ujian Pencapaian II<br />(IPP2M)<br />Skor 44 ke bawah<br />Ke Kelas Pemulihan Khas<br />Tahun Berikutnya<br /><br />Skor : 45 - 65<br />Skor : 45 - 65<br />Pencalonan & Pengumpulan Maklumat<br />Ujian Saringan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />LAMPIRAN 2<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />PELAN SUSUN ATUR PERALATAN<br />BILIK PEMULIHAN KHAS<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />LAMPIRAN 3<br />BORANG PENCALONAN<br />KEMASUKAN KE PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br />SESI (2007)<br /><br />1. Nama Sekolah : SEKOLAH KEBANGSAAN PERANTAU DAMAI<br />2. Nama Murid : ...........................................................................<br />3. Kelas : ...........................................................................<br />4. Umur : ...........................................................................<br />5. Jantina : ...........................................................................<br />6. Jumlah Kedatangan : ...........................................................................<br /><br />7. Sebab-sebab dicalonkan ke Program Pemulihan Khas.<br /> (Tandakan P pada kotak yang sesuai) <br /><br />7.1<br />BAHASA MELAYU<br />(Tahun 2)Gagal KIA2M<br /><br /><br />Markah pelepasan II<br />(Nyatakan skornya)<br /><br /><br /><br />(Tahun 3 -6)<br />Peperiksaan Akhir Tahun<br /><br /><br />Skor<br />D<br /><br /><br />E<br /><br /><br />7.2<br />MATEMATIK (Tahun 2- 6)<br />(Peperiksaan Akhir Tahun)<br /><br /><br />Skor<br />D<br /><br /><br />E<br /><br /><br />7.3<br />Masalah kesihatan <br /><br /> Nyatakan:............................<br /><br /><br /><br />..............................................................................................................<br /><br /><br />..............................................................................................................<br /><br />7.4<br />Cadangan guru mata pelajaran<br /><br /><br /><br />7.5<br />Permintaan ibu bapa<br /><br /><br /><br />7.6<br />Cadangan Guru Besar<br /><br /><br /><br />7.7<br />Lain-lain<br /><br /> Nyatakan:.............................<br /><br /><br />...........................................<br /> Tanda Tangan Guru Kelas: Tarikh : ..............................<br /><br /><br /><br /><br /><br />LAMPIRAN 4<br />PROFIL MURID PEMULIHAN KHAS<br /><br />A. Latar Belakang Umum<br />1. Nama:..............................................................................<br />2. Umur:.......... Tahun...........Bulan. Tarikh Lahir:...............<br />3. Tempat Dilahirkan:...........................................................<br />4. Jantina:............................................................................<br />5. Agama:............................................................................<br />6. Tarikh Masuk Sekolah:...................................................<br />7. Alamat Rumah:................................................................<br />8. Bandar/Luar Bandar:................Jauh Dari Sekolah:..........<br />9. Cara Ke Sekolah:..............................................................<br />10. Pekerjaan Bapa/Penjaga:................................................<br />11. Latar Belakang Pendidikan:.............................................<br />(Sekolah Rendah, Menengah, Maktab, Universiti)<br /><br />12. Tinggal Dengan Siapa:.....................................................<br />13. Bahasa Ibunda:...............................................................<br />14. Bahasa Yang Digunakan Di Rumah:..................................<br />15. Bilangan Kanak-Kanak Di Rumah:.....................................<br />16. Lelaki:.......................Perempuan:................................<br />17. Bilangan Penghuni Dalam Rumah:....................................<br />18. Kedudukan Dalam Keluarga:............................................<br />(Sulung, Tunggal, Bongsu dan sebagainya)<br /><br />19. Bilangan Anak Ke Sekolah Dalam Keluarga:.....................<br />20. Bantuan Belajar Di Rumah:...............................................<br />21. Pengalaman Prasekolah:................................................<br />22. Sejarah Kelahiran:..........................................................<br />.........................................................................................<br />(Pramatang, overdew, demam panas, songsang,<br /> kecederaan, lemas, penyakit kronik, dll )<br /><br /><br /><br /><br />B. Makanan Di Rumah<br />Sarapan : Ada/Tiada<br />Makan Tengahari : Ada/Tiada<br />Makan Malam : Ada/Tiada<br /><br />C. Penggunaan Masa Lapang Serta Pendidikan Umum Di Rumah<br />Permainan: 1) Luar Rumah: ................................<br /> ........................................................ ........................................................<br /> ........................................................<br /> ........................................................<br /> Dalam Rumah: ...............................<br />........................................................ ........................................................<br /> ........................................................<br /> ........................................................<br />TV : Ada/Tiada Video : Ada/Tiada<br />Radio : Ada/Tiada Perakam : Ada/Tiada<br />Komputer : Ada/Tiada Astro : Ada/Tiada<br />Surat Khabar : Ada/Tiada Bahasa:..........................<br />Majalah : Ada/Tiada Bahasa:..........................<br />Buku-Buku : Ada/Tiada Bahasa:..........................<br /><br />D. Rumah/Perabot<br />Kuasa Elektrik : Ada/Tiada<br />Bekalan Air : Paip/Telaga/Taliair/Sungai/Lombong<br />Kerusi : Ada/Tiada<br />Meja : Ada/Tiada<br />Jumlah Bilik :...............................................................<br />Jenis Rumah :...............................................................<br /><br />Tandatangan Guru Pemulihan Khas:............................ <br /> (Potong mana yang tidak berkenaan)<br /><br /><br />Borang Skor USBM(K)<br /><br />SKOR UJIAN SARINGAN BAHASA MELAYU<br />PROGRAM PEMULIHAN KHAS SEKOLAH RENDAH (KELAS)<br />( MENGGUNAKAN IPP2M )<br /><br /> <br />Nama Sekolah :................................................. Kelas :..................................<br /><br />Bil<br />Nama Murid<br />(Susun ikut rangking markah<br />tertinggi di atas)<br />Jantina<br />Kaum<br /><br />Skor (Tanda √ )<br /><br />L<br />P<br />M<br />C<br />I<br />L<br />0 - 10<br />11 - 30<br />31 - 65<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Disediakan oleh: Disahkan oleh:<br /><br />............................................. ...............................<br />(Guru Pemulihan Khas) (Guru Besar)<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Borang Skor USBM(SR)<br />SKOR UJIAN SARINGAN BAHASA MELAYU<br />PROGRAM PEMULIHAN KHAS SEKOLAH RENDAH<br />( MENGGUNAKAN IPP2M )<br /><br />Kod Sekolah :...................... Daerah :..................................<br /><br />Nama Sekolah :................................................................. No. Tel.:..................................<br /><br />Bil<br />Nama Murid<br />(Susun ikut rangking markah<br />tertinggi di atas)<br />Thn.<br />Jantina<br />Kaum<br /><br />Skor (Tanda √ )<br /><br />L<br />P<br />M<br />C<br />I<br />L<br />0 - 10<br />11 - 30<br />31 - 65<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /> Disediakan Oleh: Disahkan Oleh:<br /><br /> ........................................... ........................................<br /> Nama:<br /><br /> Guru Pemulihan Khas Guru Besar<br /> Cop Jawatan:<br /><br />---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------<br />NOTA:<br />SKOR 0 – 10 .. .. .. DICADANGKAN KE PROGRAM PENDIDIKAN KHAS<br />SKOR 11 – 30 .. .. .. MASUK KE PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br />SKOR 31 – 65 .. .. .. KELAS BIASA<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />JAWATAN KUASA PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br />PERINGKAT SEKOLAH<br /><br /><br /><br />PENGERUSI : GURU BESAR<br /><br />NAIB PENGERUSI : GURU PENOLONG KANAN 1, ATAU<br /> GPK HEM, ATAU<br />GPK KOKURIKULUM<br /><br />SETIAUSAHA : GURU PEMULIHAN KHAS<br /><br />AJK : 1. GURU BM TAHAP 1<br /> 2. GURU MATEMATIK TAHAP 1<br /> 3. KETUA PANITIA BAHASA MELAYU<br /> 4. KETUA PANITIA MATEMATIK<br /><br /><br /><br /> <br />JAWATAN KUASA PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br />PERINGKAT DAERAH<br /><br />PENGERUSI : PEGAWAI PELAJARAN DAERAH<br /><br />NAIB PENGERUSI : PENOLONG PPD RENDAH<br /><br />SETIAUSAHA : PENYELIA PENDIDIKAN KHAS DAERAH<br /><br />AJK : PENGERUSI PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br />MENGIKUT ZON<br /><br />JURULATIH UTAMA PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br /><br />(Boleh Disesuaikan Mengikut Keperluan Daerah)<br /><br /><br /><br /><br />STRATEGI PELAKSANAAN PROGRAM PEMULIHAN KHAS<br />JABATAN PENDIDIKAN KHAS, KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA<br /><br />Bil<br />Matlamat<br />Aktiviti<br />Tindakan/Rekod<br /><br />Catatan<br /><br /><br />1.<br /><br />Mengasingkan Murid Pendidikan Khas Daripada Program Pemulihan Khas<br /><br />1.1 Menjalankan Ujian Saringan menggunakan UJIAN PELEPASAN II, KIA2M dan IPP2M<br /><br /><br />1.2 Mencadangkan ibubapa jumpa pengamal perubatan<br /><br />Skor 0 – 10<br /><br />i) Dicadangkan memasuki <br /> Program Pendidikan <br /> Khas.<br /><br />ii) Jika di sekolah tersebut<br /> tiada Program Pendidikan <br /> Khas, mereka boleh<br /> mengikuti Program <br /> Pemulihan Khas.<br /><br />iii) Walau bagaimanapun, <br /> jika seseorang murid itu<br /> telah disahkan sebagai<br /> murid Pendidikan Khas<br /> tetapi ibu bapa tidak<br /> bersetuju, mereka boleh<br /> di tempatkan di Program<br /> Pemulihan Khas.<br /><br />(Ketiga-tiga keadaan di atas, bilangan murid-murid ini tidak termasuk dalam data / bilangan murid Pemulihan Khas)<br /><br />Skor 11 – 30<br />i) Masuk ke Program<br /> Pemulihan Khas.<br /><br />Skor 31 – 65<br />i) Balik ke kelas biasa.<br /><br /><br />2.<br /><br />Sistem Kuota<br /><br /><br />2.1 Mengambil hanya <br /> 30 orang murid <br /> daripada<br /> Tahun 2 & 3 yang <br /> mendapat skor <br /> 11 – 30 sahaja.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Merekod dan menyenaraikan nama 30 orang murid sahaja.<br /><br /><br />3.<br /><br />Sistem Ranking<br /><br />3.1 Menyusun ikut <br /> ranking:<br />30 orang sahaja<br />Bilangan 31 ke atas (jika ada)<br /><br /><br />Merekod dan menyusun:<br />· Nama 30 orang yang mendapat skor 11 – 30 iaitu daripada tertinggi (30 markah) kepada terendah (11 markah)<br />· Nama ke 31 dan selebihnya (jika ada)<br /><br />Hanya bilangan 30 orang sahaja atau kurang dihantar ke JPN.<br />Selebihnya hanya daftar/rekod dalaman sahaja.<br /><br /><br />4.<br /><br /><br />Mengenalpasti “grey area” murid pemulihan khas.<br /><br /><br />4.1 Menjalankan dan <br /> Menganalisis <br /> Ujian Diagnostik.<br /><br />Merekod ”grey area” bagi 30 orang murid atau kurang.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />5.<br /><br />Memulihkan Murid-murid Pemulihan Khas.<br /><br />5.1 Merancang dan<br /> menjalankan <br /> P&P.<br /><br />P&P dijalankan mengikut kumpulan/individu berdasarkan kelemahan murid.<br /><br /><br />6.<br /><br />Mengiktiraf Murid Telah Pulih.<br /><br />6.1 Menjalankan <br /> Ujian<br /> Pencapaian I.<br /><br />6.2 Membaca Bahan <br /> Bacaan Bergred <br /> (BBB) sehingga<br /> ke Gred 4.<br /><br />6.3 Menjalankan<br /> Ujian<br /> Pencapaian II.<br /><br />6.4 Membaca BBB <br /> sehingga ke<br /> Gred 4.<br /><br /><br /><br />Merekod skor: 45 ke atas<br />Skor: kurang daripada 45.<br /><br /><br />Merekod kebolehan membaca Gred 1/2/3/4.<br /><br /><br /><br />Merekod skor: 45 ke atas<br />Skor: kurang dpd 45.<br /><br /><br />Merekod kebolehan membaca Gred 1/2/3/4.<br /><br /><br />Lulus: 45 markah ke atas (Kelas Biasa)<br /><br />Lulus: BBB Gred 4 ke atas.<br /><br /><br />7.<br /><br /><br />Data<br /><br />7.1 Menjalankan <br /> kutipan data <br /> murid Pemulihan <br /> Khas <br /> berdasarkan <br /> pencapaian<br /> individu.<br /><br /><br />Merekod:<br />Bilangan Telah Pulih (dpd 30 org) .............<br />Bilangan Boleh Membaca Ikut Gred<br />Gred 1 .................. org<br />Gred 2 .................. org<br />Gred 3 .................. org<br /><br /><br />Bahan Bacaan Bergred<br /><br />Gred 1<br />Abjad – kecil<br /> - besar<br />Vokal<br />Konsonan<br /><br />Gred 2<br />Perkataan s/kata terbuka<br /> - kv<br /> - kvkv<br /> - kvkvkv<br /> - kvkkv<br /> - vkv<br /><br />Gred 3<br />Perkataan s/kata<br />Tertutup<br /> - kvk<br /> - kvkvk<br /> - kvkkvk<br /> - kvkkvk<br /><br />Gred 4<br />Konsonan berganding – ng (di hujung shj)<br /><br /><br />absjoranpanjangblogspothttp://www.blogger.com/profile/15646978766719507595noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-246850017082725341.post-23453754821022785352008-12-15T09:10:00.000-08:002008-12-15T09:13:24.632-08:00Salam PerkenalanSalam Perkenalan kepada semua blogger...<br />Sebagai permulaan untuk memuatkan lebih banyak bahan di dalam blog ini serta sumbangan artikel dari anda semua amat di alu-alukan.<br />Blog ini di buat khusus untuk semua yang berminat di dalam bidang pemulihan khas di mana membantu para pelajar untuk menguasai 3m ( membaca , menulis dan mengira )joranpanjangblogspothttp://www.blogger.com/profile/15646978766719507595noreply@blogger.com0